تبلیغات در اینترنتclose
تست و بررسی مرسدس بنز W126 / پدر سالار
زمان جاری : شنبه 24 آذر 1397 - 7:02 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم

تعداد بازدید 29
نویسنده پیام
zarifbar
آنلاین

ارسال‌ها : 2
عضویت: 17 /10 /1396
تست و بررسی مرسدس بنز W126 / پدر سالار
تست و بررسی مرسدس بنز W126 / پدر سالار
خودروسازی صنعتی نیست که مبتنی بر ورد و جادو باشد اما برخی خودروهای حتی با تمام حساب و کتاب و مهندسی عظیمی که در طرح و ساختارشان نهفته است، چیزی فراتر از یک ابزار مکانیکی بی روح از آب در می‌آیند و مشخصاتی دارند که حتی در نسل‌های بعد از خود نیز دیده نمی شوند.
مرسدس بنز اس کلاس نسل دوم یا W126 بدون شک یکی از همین خودروهاست که همچون افسانه‌ای در داستان‌های هزار و یک شب و تاریخ ۱۲۵ ساله مرسدس بنز می‌درخشد. ۱۲۶ نه تنها خودرو محبوب برای مسافرت‌های جاده‌ای و یکی از فراگیرترین ماشین‌های عالم برای آمد و شد سران سیاسی، بلکه اوج هنر آلمانی در آفرینش یک خودرو لوکس است. شاهکاری بی رقیب از مهندسی مکانیک و روح آلمانی که بعید است مشابه آن هرگز تکرار شود.
تصویر: https://reglazh.com/wp-content/uploads/2018/10/1-33.jpgتست و بررسی مرسدس بنز W126/ پدر سالار

طراحی مرسدس بنز

مدیران مرسدس بنز از اواخر دهه ۶۰ میلادی به فکر توسعه بیشتر خودروهای لوکس فول سایز خود بودند و پروژه ساخت اولین نسل S CLASS با کد فنی W116 را استارت زدند. محصول نهایی این پروژه در سال ۱۹۷۲ با نوآوری‌های فنی و تکنیکی فراوان، ایمنی بیشتر و عملکرد بسیار بهتر نسبت به اسلاف خود به بازار آمد و با کنار زدن محصولات کادیلاک، شورولت، ب ام و و حتی رولز رویس، بازار خودروهای لوکس را به یکباره تصرف کرد، اما این هدف پایانی مهندسان بنز نبود. آنها تنها یک سال بعد دست به کار ساخت و توسعه مدل جایگزین این خودرو با کد فنی W126 شدند.
تصویر: https://reglazh.com/wp-content/uploads/2018/10/2-26.jpgتست و بررسی مرسدس بنز W126/ پدر سالار
خودرویی که قرار بود چه از نظر ایمنی و عملکرد و چه از نظر هندلینگ و رفاه رانندگی یک گام جلوتر از W116 موفق و پیشرفته باشد. بحران مالی اوایل دهه ۷۰ باعث شد که توجه به مسائل اقتصادی نظیر کاهش مصرف سوخت و بهبود آیرودینامیک نیز در دستور کار طراحان قرار گیرد.
حاصل تمام این موارد پس از شش سال تحقیق و توسعه در نمایشگاه خودرو فرانکفورت (IAA) سال ۱۹۷۹ به عنوان یک نمونه پیش تولید و مفهوی از نسل تازه S CLASS معرفی شد و بلافاصله مورد توجه نشریات خودرویی و خریداران سنتی محصولات بنز قرار گرفت.
تولید انبوه خودرو نهایی از چند هفته بعد آغاز شد، مدلی که با طراحی بهتر آیرودینامیک خود تحت نظر سر طراح اسطوره‌ای بنز، یعنی برنو ساکو شکل گرفته بود و از همه نظر مشابه نسل قبل (W116) اما بسیار پخته و منجسم به نظر می‌رسید.
سپر‌ها کرومی و ظریفی که در بسیاری خودروهای کلاسیک متداول هستند برای نخستین بار در این خودرو با نمونه‌ای سپر بلند و متفاوت خودروهای مدرن جایگزین شده بود و فرم کلی چراغ‌ها و جلوپنجره معروف مرسدس بنز نیز تا حدی از ساختار رادیاتور مانند و کلاسیک خود فاصله گرفته و به مجموعه‌ای پیوسته و منجسم مبدل شده بود.
همچنین مدل تازه تقریبا در تمام جهات رشد ابعادی اندکی را نسبت به W116 تجربه کرد تا حداکثر رفاه و آرامش را برای سرنشینان خود ممکن سازد. طراحی و پیکر بندی W126 در یک کلام درست همان چیزیست که عموم افراد از یک مرسدس لوکس و طویل انتظار دارند و بعید است حتی زبده ترین طراحان و متخصصین صاحب سبک در این عرصه هم بتوانند نقطه ضعفی را به این الهه زیبایی و اصالت نسبت دهند.
تصویر: https://reglazh.com/wp-content/uploads/2018/10/6-5.jpgتست و بررسی مرسدس بنز W126/ پدر سالار
برنو ساکو و تیم تحت مدیریت او در جهت توسعه نمونه کوپه این محصول که با نام C126 شناخته می‌شود، طراحی کاملا متفاوتی را برگزیدند که در یک جمله می‌توان آن را ساده و شیک توصیف کرد. تقریبا تمامی اجزای بدنه در نمونه کوپه دچار تغییر و تحول شدند و جلوپنجره مدل سدان جای خود را به نمونه‌ای عریض و اسپرت داد که در ترکیب با چراغ‌های کوچکتر جلو، شکل و شمایلی نزدیک به مدل معروف SL سری R 107 را برای این محصول به ارمغان می‌آورد.
به هرحال طراحی مدل کوپه علیرغم سادگی و پرستیژ فوق العاده بیش از آنکه به یک کوپه لوکس نزدیک باشد به یک سدان دو درب شباهت داشت و به همین دلیل هم می‌توان شاهکار برنو ساکو در خلق مدل اصلی W126 را بیشتر به مقصود نهایی نزدیک دانست.
خودرو مورد آزمایش که نمونه‌ای از مدل‌های پر شمار ۲۸۰ SE موجود در کشور است از برخی قطعات ظاهری سری‌های سفارش آمریکا نظیر چراغ‌های عقب و جلو متفاوت و سپر کروم کاری شده و بسیار براق مربوط به نمونه‌های کوپه بهره می‌برد و بنا به سلیقه مالک به لبه‌های کرومی گلگیر و رینگ‌های اسپرت کم نظیری مزین شده است.
تصویر: https://reglazh.com/wp-content/uploads/2018/10/3-20.jpgتست و بررسی مرسدس بنز W126/ پدر سالار

ویژگی‌های فنی و عملکرد مرسدس بنز

در حد فاصل سال‌های ۱۹۷۹ الی ۱۹۸۵ تقریبا تمامی مدل‌های W126 از نظر مشخصات پیشرانه و گیربکس با سری آخر نسل قبلی یعنی W116 اشتراکاتی داشتند، اما در سال ۸۵ [font=inherit]مرسدس بنز رفته رفته نسل قبلی پیشرانه‌های خود را با نمونه‌های جدید تعویض کرد. سری پایه این مدل با کد ۲۸۰ S و ۲۸۰ SE شناخته می‌شود که از پیشرانه ۲٫۸ لیتری کاربراتوری و انژکتوری (SE) با قدرتی در حدود ۱۵۰ الی ۱۸۵ اسب بخار نیرو می‌گیرد ولی این پیشرانه در مدل‌های بعد از ۱۹۸۵ با نمونه ۲٫۶ لیتری کم مصرف تری با توانی در حدود ۱۶۰ اسب بخار جایگزین شد.
از آنجا که اکثر مدل‌های موجود در کشورمان از نمونه‌های ۲۸۰ SE هستند بد نیست اشاره کنیم که این مدل حتی علیرغم وزن نسبتا زیاد توانایی دست یابی به شتاب صفر تا صد را در حدود ۱۰ – ۱۱ ثانیه دارا بوده است که رقم قابل تاملی در قیاس با مشخصات فنی این خودرو به نظر می‌رسد.
از سایر نمونه‌های W126 نیز تعداد معدودی به کشورمان راه یافته است که حتی شامل بهترین و قوی ترین نمونه با کد ۵۶۰ SEL می‌شود که از پیشرانه‌ای ۵٫۵ لیتری V8 با ۲۴۵ الی ۳۰۰ اسب بخار قدرت سود می‌برد. گفتنی است که اضافه شده حرف L به کد فنی این مدل به طویل بودن خودرو و لغت LONG اشاره دارد.
هرچند واقعیت این است که گستره توانمندی‌های پیشرانه‌های نصب شده بر روی W126 به این مدل محدود نمی شود و بسیاری شرکت‌های تیونینگ و کمپانی‌های ساخت خودروهای خاص لیموزین و ضد گلوله نسبت به تقویت و توسعه نمونه‌ها خاصی بر پایه این مدل اقدام کرده اند، شاید از مشهور ترین نمونه‌ها بتوان به محصول AMG بر اساس W126 اشاره کرد که از پیشرانه حجیم شده بر مبنای موتور ۵٫ ۶ لیتری مدل ۵۶۰ با ۶٫۰ لیتر حجم نیرو می‌گیرد و یکی از خاص ترین محصولات لوکس و توانمند کلاسیک در تاریخ مرسدس بنز محسوب می‌شود.
شتاب صفر تا صد این مدل به عنوان گل سر سبد سری W126 در حدود ۶٫۶ ثانیه است که در مقیاس سال‌های دهه ۸۰ و ۹۰ رقمی فوق العاده برای یک لیموزین اصیل و لوکس به نظر می‌رسد. مدل‌های برتر این سری همچون اسلاف خود به فنربندی هیدرو پنوماتیک مخصوص مرسدس بنز با قابلیت تنظیم ارتفاع از طریق گوی‌های حاوی نیتروژن نیز مجهز هستند که سواری رویایی را برای این خودروها فراهم می‌آورد.
W126 طبیعا از نظر ایمنی و تکنولوژی‌های مربوطه نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و یکی از اولین خودروهای جهان با مجموعه کامل کیسه‌های هوا، ترمز ABS، کمربند‌های ایمنی پیش کشنده و سامانه ترکشن کنترل مخصوص بنز (ASR) قلمداد می‌شود.
تصویر: https://reglazh.com/wp-content/uploads/2018/10/4-11.jpgتست و بررسی مرسدس بنز W126/ پدر سالار
پشت فرمان مرسدس بنز

اگر قرار برای انتخاب ماشینی برای رانندگی باشد، عموم افراد معمولا به خودروهای بسیار سریع و اسپرت توجه می‌کنند و یا به سراغ نمونه‌های کاملا جدید و مدرن می‌روند و پر واضح است که W126 آنهم با پیشرانه شش سیلندر ۲٫ ۸ لیتری پایه، در هیچ کدام از دو دسته فوق قرار نمی گیرد اما شاید برایتان جالب باشد که بگویم شوق من برای تجربه کردن رانندگی با این بزرگ مرد خاندان S CLASS از بسیاری خودروهای سریع و جدید بیشتر بود.
در لحظه باز کردن درب طویل و نسبتا سنگین وزن با دنیایی از پارچه‌های کلاسیک تودوزی مرسدس بنز و تریم داخلی ساخته شده از چوب و پلاستیک بسیار با کیفیت مواجه می‌شوید که به آتش اشتیاق راندن این ماشین دامن می‌زند.
کارکرد خودرو در طول ۳۰ سال زندگی از چهار صد هزار کیلومتر گذشته و چنین رقمی تقریبا دو برابر عمر مفید بسیاری خودروهای جدید است، اما به لطف کیفیت فوق العاده ساخت و البته شرایط نگهداری بی نظیر این خودرو توسط مالک که از کلکسیونر‌های قدیمی مرسدس بنز هستند، کوچکترین اثری از افت و ضعف در اجزای داخلی دیده نمی شود.
ادامه این مطلب را در وبلاگ رگلاژ بخوانید.
یکشنبه 20 آبان 1397 - 11:44
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر

پاسخ ها


برای نمایش پاسخ جدید نیازی به رفرش صفحه نیست روی تازه سازی پاسخ ها کلیک کنید !



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :